Nataliyakot Nataliyakot
ФОРМУВАННЯ ПРОЄКТНО-ТЕХНОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У СТУДЕНТІВ БАКАЛАВРАТУ
"Творцем може бути кожен, якщо у нього є те, що його надихає"
Платон
"Не бійтеся робити те,чого не вмієте. Пам'ятайте: ковчег збудував любитель, професіонали збудували "Титанік""
Дейв Баррі
Ми живемо серед великої кількості матеріальних речей і хочемо бачити їх привабливими, якісними, зручними. У цьому допомагають технології.
Бути творчим, креативним, обізнаним у світі технологій, мати естетичний смак, вміти власноруч майструвати красиві і корисні вироби - це не просто додаткове побажання, а необхідні якості сучасного педагога та й узагалі людини ХХІ століття. Однак, на жаль, і в сучасному суспільстві значення технологічної освіти часто недооцінюють, не усвідомлюючи її необхідності для повсякденного життя. Уміння пришити ґудзик, який несподівано відірвався, зробити зачіску, придумати цікавий дизайн манікюру, приготувати смачну страву, сервувати стіл, уміння красиво загорнути подарунок, зробити вітальну листівку людині, яка цінує все особливе, уміння змайструвати корисні у побуті речі з викидних матеріалів (наприклад, пластикових пляшок)... Цього та багато іншого навчають уроки технологій, які повинні ефективно організовуватися і проводитися починаючи з початкових класів.
На заняттях методики навчання технологічної освітньої галузі у нашому коледжі студенти II і IV курсів бакалаврату ознайомилися з обов'язковими результатами навчання здобувачів освіти, передбаченими Державним стандартом початкової освіти, засвоїли техніки і технології, які розглядаються за освітніми програмами для 1-2, 3-4 класів, розглянули підручники та посібники, але найцікавішим було виготовлення виробів на практичних заняттях, а також виконання власного творчого проєкту.
Творчий проєкт передбачає створення якісно НОВОГО продукту за власною фантазією згідно поставлених вимог для вирішення певної проблеми.
Наприклад, студент стикається з проблемою відсутності порядку на письмовому столі. Її вирішенням буде створення органайзера для канцелярського приладдя. Звісно, органайзер можна купити, але спроєктувавши його самостійно, можна самовиразитися, створити унікальну річ, яка цілком відповідає власним уподобанням та запитам.
Окрім матеріального результату, цінний сам процес роботи над проєктом, що передбачає пошук інформації з теми, створення банку ідей, аналіз виробів-аналогів, розробку ескізу, екологічну та економічну експертизу, випробування виготовленої речі.
Багато студентів були не готовими до самостійної творчої розробки виробу, проте, зрозумівши цінність проєктування, знайшовши проблему, розв'язання якої їх надихнуло, виготовили неповторні речі за власним задумом та презентували їх. Тепер студенти готові до впровадження елементів проєктування на уроках технологічної ОГПО і в початкових класах. Дитяча фантазія нестримна, варто тільки направити її у потрібне русло. Нова українська школа дає велику свободу творчості учителя, особливо при виготовленні з учнями виробів. Посібники і підручники дають орієнтовний варіант об'єкту праці, але форму, кольори, матеріали, технологію його виконання можна і навіть потрібно змінювати за власним бажанням дітей, педагога. Учнівська творчість потребує якщо не повної свободи, то дуже широких рамок.
Отже, успішному формуванню проєктно-технологічної компетентності у студентів сприяє наступне:
- вмотивованість, віра в успішний результат проєкту;
- використання якісних зразків творчих проєктів, наданих керівником;
- систематична робота над проєктом протягом семестру;
- керівництво проєктною діяльністю на усіх етапах та - індивідуальна допомога з боку викладача.
Хочеться вірити, що технологічна освіта в Україні розвиватиметься все активніше, і саме творча (не репродуктивна) праця буде головним прагненням кожного здобувача освіти, а якісні, правильно організовані творчі проєкти будуть залюбки виконуватися дітьми та молоддю не лише в межах вивчення дисципліни, а й у повсякденному житті.
Наталія Борисівна Меленишин,
викладач методики навчання технологічної освітньої галузі












